طراحی گرافیک

پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

sony-xperia-tablet

یکی از شرکت‌های مطرح دنیای تکنولوژی اهل سرزمین آفتاب تابان، Sony است که به‌نظر می‌رسد تصمیمی برای ادامه سری تبلت‌های اکسپریا و معرفی نسخه جدید آن‌ها ندارد. حتی برخی سایت‌ها و فروشگاه‌های معتبر نیز به این شایعه دامن می‌زنند و اخباری ضد و نقیض منتشر می‌کنند. در ادامه دلایل احتمالی ژاپنی‌ها برای توقف خط تولید تبلت‌های خود را مشاهده کنید.

شنیده‌ها حکایت از توقف تولید تبلت‌های مدل Wi-Fi only دارند که البته قشر بزرگی از محصولات سونی را تشکیل می‌دهند؛ اما تولید مدل‌های سیم‌کارت خور تبلت‌ها همچنان پابرجا خواهد ماند. همه برنامه‌های آتی سونی برای رقابت در بازار تبلت‌ها با تاخیر و عدم اطمینان انجام می‌شوند و حتی شاید برخی از آن‌ها هیچ‌گاه عملی نشوند. آینده بازار تبلت‌ها برای سونی به تعبیر ژاپنی‌ها از کلمه “未定” (مردد) بستگی دارد و باید دید این کمپانی چقدر مصمم به ادامه دادن این مسیر است.

 


سونی نگران چیست؟

قبل از هرچیز، بایستی به سهم بالای سونی در بازار وطنی خود بپردازیم. محصولات میان‌رده و پایین‌رده این شرکت در سایر بازارهای آسیایی و اروپایی به وفور عرضه می‌شوند و فروش سونی بخش مهمی از درآمد خود را بدین طریق تامین می‌کند. اما تنها مدل‌های معدودی از محصولات متنوع سونی در ژاپن به فروش می‌رسند که در آن، محصولات کیفیت پایین یا متوسط جایی ندارند. درنظر داشته باشید تبلت‌های اکسپریا از محصولات شاخص سونی به شمار می‌روند که کانفیگ آن‌ها در بازارهای مختلف تفاوت چندانی ندارد.

Sony-Xperia-Z3-Tablet-Compact-18-840x560

درحالی‌که توقف تولید محصولاتی که از سیم‌کارت پشتیبانی نمی‌کنند به نظر بی اهمیت جلوه کند، اما بد نیست بدانید Xperia Z Ultra در ابتدا به عنوان یک تبلت بدون درگاه سیم‌کارت برای بازار ژاپن عرضه شد؛ که بعدها توسط شرکت KDDI au باندل شده و سیم‌کارت به آن افزوده شد.

افزون بر آن، تنها نسخه Wi-Fi تبلت Xperia Z3 Compact در ژاپن عرضه شد درحالی‌که نسخه سیم‌کارت خور این تبلت در سایر کشورهای آسیایی قابل دسترسی بود.

نکته‌ی دیگری که باعث فروش پایین تبلت‌های سونی شده، قیمت‌های بالای آن‌هاست، به‌طوری که تبلت Z3 Compact قیمتی حدود ۴۵۰ دلار داشت و بهترین نسخه‌ سیم‌کارت خور آن با قیمت ۸۰۰ دلاری به بازار عرضه می‌شود. در این بازه قیمت، آیپدهای اپل قرار دارند که سونی به نوعی سعی در یکسان و هم‌توان نشان دادن تبلت خود با آیپد اپل داشته است. با این وجود، آیپدهای اپل به راحتی از لحاظ فروش تبلت‌های اکسپریای سونی را پشت سر می‌گذارند.

بازار کنونی تبلت‌ها به گونه‌ایست که هر کاربر با کمی جستجو، می‌تواند سخت‌افزار مورد نظر خود را با قیمتی بسیار نازل‌تر از آنچه سونی پیشنهاد می‌دهد بیابد. همینطور در سال‌های اخیر از ارزش برند سونی به شدت کاسته شده است. پس دلیل منطقی برای پرداخت هزینه‌ای گزاف برای محصول یک شرکت درحال افول وجود ندارد.

اگر نگاهی به تاریخچه تبلت‌های این شرکت ژاپنی داشته باشیم، تفاوت‌های اندکی بین تبلت Xperia Z2 و Xperia Z4 خواهیم یافت. تبلت‌های سونی با تفاوت و نوآوری کمی به روز رسانی می‌شوند و کاربر را برای خرید محصول جدید و امتحان کردن قابلیت‌های جدید آن ترغیب نمی‌کند.

آینده چگونه خواهد بود؟

Sony-Xperia-Z4-Tablet-19-840x560

درحالی‌که سونی معمولا همراه با پرچمدار جدید خود از نسل جدید تبلت‌های خود پرده‌برداری می‌کرد، اما سال گذشته میلادی خبری از تبلت Z5 نبود و از عرضه آن خودداری کرد. شاید پاییز ۲۰۱۵ زمان بسیار مناسبی برای معرفی ورژن جدید تبلت Z3 Compact بود، که البته مرغ زمان از قفس پرید و سونی از موقعیت پیش آمده استفاده نکرد. وبسایت XperiaBlog.net می‌نویسد :

باتوجه به سود ۵ درصدی که سونی از تبلت‌هایش در سال ۲۰۱۳ بدست آورده که البته بیشتر از پیش‌بینی ها بود، اختصاص بودجه زیاد برای بخش تبلت معقول به‌نظر نمی‌رسد و طبیعی‌ست سونی از این بازار کناره بگیرد.

با این وجود نمی‌توان با اطمینان گفت که سال ۲۰۱۶ شاهد هیچ تبلتی از سوی سونی نخواهیم بود و باید منتظر عکس‌العمل سونی به شایعات منتشر شده باشیم. همچنین نباید رندرها و تصاویر اسمارت‌فون Xperia Z6 که در آن از طراحی جدید و متفاوت استفاده شده را از یاد برد.

Sony-Xperia-Z4-Tablet-24-840x560

درصورت به حقیقت پیوستن شایعات مربوط به تبلت‌های سری اکسپریا، مشتریان وفادار سونی بسیار ناامید و مایوس خواهند شد.

احساس شما درباره کناره‌گیری شرکت محبوب سونی از بازار تبلت‌ها چیست؟ پذیرای نظرات شما هستیم.

  • ۹۴/۱۱/۱۹
  • مهران لاسم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی